Prechod Turany – Oravská priehrada

Utonova správa z každoročného prechodu z Turian na Oravskú priehradu. Pekné scenérie na fotkách aj videu.

VIRB Picture

Vo štvrtok 10.4.2014 mi volá Had, že idú (spolu s Ivom a Miťom) na tradičný prechod Turany – Oravská priehrada, že či idem. Nápad ma, aj napriek drobným zdravotným problémom, nadchol, a tak súhlasím. Odchádza sa v piatok o šiestej. Do pol deviatej čakáme kamaráta zavrznutého v práci. O deviatej sme konečne na svahu v Zajacovej a o desiatej na chate pod Chlebom. Tu už všetci spia, ale na zazvonenie otvárajú a bez problémov nám urobia večeru. Spíme na povale… sami. Nespal som dobre, na môj vkus bolo príliš teplo.

Vstali sme do slnečného rána s krásnym výhľadom na nasvietené svahy Malej Fatry a ranné inverzie v kotlinách. Po raňajkách vyrážame prevažne blatistým terénom na hrebeň. Kopiská, sedlo za Hromovým, Poludňový grúň. Stúpame po zbytkoch snehu po veľmi slabej zime a celkom pofukuje. V partii vládne dobrá nálada a držíme veľmi slušné tempo. Svah na chrbát Stohu nepotešil. Nefúkalo tu toľko ako na hrebeni, ale svah bol slušne rozbahnený.

Traverzujeme Stoh na Medziholie a uvedomujem si opodstatnenosť uzávery chodníka počas zimného a sčasti jarného obdobia. Príchodom na Medziholie sa mení svet. Je teplúčko, slnečno, ani stopy po snehu. Proste jar. Krásnou prírodou sa po žltej značke dostávame do Petrovej, kde sa v Jánošíkovom dvore dobre napcháme. Chvíľu zvažujeme polohu nášho dnešného cieľu, ale nakoniec vyhráva tradícia. Prechádzame Plešivou, čo je časť Zázrivej a po hodine táboríme na „tradičnom“ mieste pri Plešivskom potoku. Všetko je ok, a tak sa varí, odpočíva a pije. Potešilo ma ako vážne chalani berú hygienu počas viacdňovej turistiky, vidno, že majú nachodené a nepodceňujú jej význam. Slnko je ešte vysoko, ale vďaka vysokému tempu počas presunu, začíname mať dosť. Chalani si postavili stan, Had spí pod stolom a ja v polootvorenom prístrešku s tým, že ho na noc zavriem. Zaspal som tak rýchlo, že som to nestihol spraviť a keďže v noci bolo slušne pod nulou a ja som bol lenivý spraviť čokoľvek… hodnotím noc ako dosť studenú.

VIRB Picture

Keď som ráno vstal Had už mal založený oheň a ja som začal robiť kávu. Neskôr vstávajú aj chalani a otriasajú stan od bohatej námrazy. Je chladno a tak sa rozkyvávame dosť rýchlo a o ôsmej sme už na ceste. Rozbrázdeným lesom sa dostávame na rázcestie Hlásnej skalky a pokračujeme smerom na Minčol po červenej. Minčol ma sklamal, les bez výhľadu, zato s početnými pobytovými stopami po medveďoch. Chvíľka kráčania a prichádzame na Kubínsku hoľu. Viditeľnosť bola slabšia a tak sme sa výhľadmi moc nezaoberali. Nasledovala v celku nudná cesta na Príslop. Ďalší kopec, na ktorom som si nevšimol ani označenie. Nevadí, všetci sme sa už tešili na obed v reštike v sedle Príslop. He, he… Zatvorené… Objednávame teda vodu a pizzu z Hruštína.

Po nevalnom obede ideme lúkami a pasienkami kopcovitým terénom po červenej značke smerom na Javorovú, Šubovku a Budín. Nekonečná cesta. Na Budíne za mierneho dažďa štvrťhodinku odpočívame a berúc ohľad na dĺžku zostávajúcej trasy vyrážame ďalej.

Pod Magurkou pri vysielači  pre mňa končí zážitok z turistiky, pretože 7 km po asfaltke mi okrem pár otlakov nedalo nič. Tempo máme stále slušné, ale každý po svojom cíti brutálnu zmenu terénu po ktorom kráčame. Konečne Slanícka osada. Smejeme sa, čeríme hladinu priehrady a gratulujeme si. Prišlo pre nás auto a hodina jazdy nás premenila na slušných zombíkov. Po noci strávenej v posteli bilancujem akciu a pripúšťam, že ako test odolnosti pre našich nových členov je to parádna trasa.

VIRB Picture

Ako turistiku by som to ukončil už v Zázrivej, pretože tretí deň až po Magurku je čisto o psychike a od vysielača už ide o zdravie :). Celkovo som bol z chalanov nadšený, bolo vidieť radosť z pohybu, dobrú odolnosť a kondičku, počas cesty sa nikto nesťažoval na rýchle tempo. Zásoby a voda boli v maximálnej miere spoločným vlastníctvom bez ohľadu na to kto ich trepal. Takto si predstavujem dobrú partiu do nepohody…